IBIS

Fredrika Bremerskolan är en del av ett samverkansprojekt mellan Uppsala kommun och Uppsala universitet som kallas Inkluderande beteendestöd i skolan (IBIS).

IBIS är en skolövergripande modell som ska främja en inkluderande skola genom positivt lärandestöd för alla. Avsikten är att utveckla en positiv skolkultur som stärker elevers skolprestationer, sociala färdigheter samt förebygga och hantera problembeteenden. IBIS är ett evidensbaserat program som används i flera delar i Sverige och även i Norge.

Skolan får handledning av utbildad instruktör via kommunen och på skolan finns ett IBIS-team.

Arbetet med IBIS bygger även på att skolans värdegrund Bremer-Gemenskap ska genomsyra och vara en central del i arbetet. Skolans värdegrund Bremer-Gemenskap står för trygghet, kunskap, acceptans och miljö.

Trygghet
1. Du har rätt att känna dig trygg i skolan
2. Du har ett ansvar för att hjälpa till så att andra känner sig trygga i skolan

Kunskap
1. Du har ett ansvar för ditt eget skolarbete
2. Du har rätt till kunskap och lärande

Acceptans
1. Du har rätt att bli accepterad för den du är
2. Du har ett ansvar för att acceptera andra för den du är

Miljö
1. Du har rätt till en trivsam miljö och att låna skolans saker
2. Du har ett ansvar att skapa en trivsam miljö och att vara rädd om skolans saker

Skolans IBIS team består av rektor, biträdande rektor för fritidshemmet, kurator samt lärare. Kontakta skolans IBIS-team om du vill veta mer.

Uppdaterad: